Pograniczne skurczowe nadciśnienie tętnicze

Artykuł Sagie et al. (Wydanie z 23 grudnia) stwierdza, że graniczne nadciśnienie skurczowe i ryzyko chorób sercowo-naczyniowych są przyczynowo powiązane. Zastanawiam się, czy wózek i koń zostały odwrócone w odniesieniu do związku przyczynowego.
Ogólnie przyjmuje się, że nadciśnienie skurczowe jest następstwem zmniejszenia podatności w głównych tętnicach. Najczęstszą przyczyną tego problemu jest miażdżyca. Czy nie jest zatem możliwe, że odkrycie granicznego nadciśnienia skurczowego posortowało badaną populację na dwie grupy: z chorobą miażdżycową i bez niej. Przyczyny istniejącej choroby naczyniowej lub jej konsekwencji, nadciśnienia tętniczego, do ewentualnego rozwoju choroby serca nie są jasne.
Moje komentarze nie mają sugerować, że leczenie może nie być warte zachodu. Podejrzewam jednak, że skuteczne leczenie nadciśnienia tętniczego nie zmieni takich pacjentów w tych, którzy mają na tyle szczęścia, aby od samego początku mieć zgodne tętnice.
Norman J. Selverstone, MD
Harvard Medical School, Boston, MA 02115
Odniesienie1. Sagie A, Larson MG, Levy D. Historia naturalna izolowanego nadciśnienia skurczowego z pogranicza. N Engl J Med 1993; 329: 1912-1917
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
Odpowiedź
Autorzy odpowiadają:
Do redakcji: dr Selverstone sugeruje, że miażdżyca głównych tętnic zmniejsza podatność naczyń, co z kolei powoduje podwyższenie ciśnienia skurczowego. Jeśli tak, nadciśnienie skurczowe występujące na granicy wartości granicznej (ciśnienie skurczowe, 140 do 159 mm Hg, ciśnienie rozkurczowe, <90 mm Hg) może być uważane za marker istniejącej choroby miażdżycowej, a nie przyczynowo wpływający na wynik choroby sercowo-naczyniowej.
Chociaż to wyjaśnienie związku izolowanego nadciśnienia skurczowego z podwyższonym ryzykiem choroby sercowo-naczyniowej jest możliwe, bardziej prawdopodobnym wyjaśnieniem jest łączna lektura badań epidemiologicznych i prób leczenia nadciśnienia. W połączeniu z danymi epidemiologicznymi wskazującymi na nadciśnienie skurczowe jako czynnik ryzyka choroby sercowo-naczyniowej, wyniki prób interwencyjnych dostarczają przekonujących dowodów na związek przyczynowo-skutkowy między nadciśnieniem skurczowym a ryzykiem sercowo-naczyniowym. Wcześniejsze badanie z Framingham1 opisało zakres wzrostu ryzyka choroby sercowo-naczyniowej u osób z określonym izolowanym nadciśnieniem skurczowym (ciśnienie skurczowe, . 160 mm Hg). Podobnie obserwacja ponad 350 000 osób poddanych badaniu przesiewowemu w ramach testu interakcji o wielu czynnikach ryzyka 2 udokumentowała wyraźny związek między poziomem ciśnienia skurczowego a ryzykiem wystąpienia śmiertelnych zdarzeń wieńcowych. Podobnie jak w naszym raporcie, stowarzyszenia z badań obserwacyjnych nie udowadniają związku przyczynowo-skutkowego, a jedynie je popierają. Bardziej ostateczne dowody przyczynowości pochodzą z kontrolowanych placebo, randomizowanych prób obniżenia ciśnienia krwi u osób z nadciśnieniem skurczowym. Na przykład w nadciśnieniu skurczowym w programie dla osób w podeszłym wieku leczenie nadciśnienia skurczowego spowodowało 32-procentowe zmniejszenie liczby zdarzeń sercowo-naczyniowych3. Podobnie, w szwedzkim badaniu u starych pacjentów z nadciśnieniem tętniczym czynne leczenie ciśnienia krwi wiązało się z 40-procentowym zmniejszeniem incydentów sercowo-naczyniowych4.
Alex Sagie, MD
Martin G Larson, Sc.D.
Daniel Levy, MD
Framingham Heart Study, Framingham, MA 01701